Warunki funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw z terenu południowej Polski w świetle badań ankietowych

1. Wstęp

Sektor Małych i Średnich przedsiębiorstw jest  najdynamiczniej rozwijającym się sektorem polskiej gospodarki.  Stanowi jej  siłę napędową. Chociaż  jego rozwój wyhamował  w  okresie pandemii i tak  małe i średnie przedsiębiorstwa  stanowią 99,8% ogółu przedsiębiorstw  w naszym kraju3.   Jest  to sektor bardzo   specyficzny,  a wynika to z faktu, że zasięg potencjalnych klientów takich podmiotów jest mocno ograniczony, ponieważ na rynkach panuje duża konkurencja, a czynnikami decydującymi o zakupie lub korzystaniu z  usług tych przedsiębiorstw stanowią często nieekonomiczne motywy takie jak sympatia, czy przyzwyczajenie4. Takie podmioty są narażone na problemy z płynnością finansową i brak efektu skali, ponieważ liczba potencjalnych odbiorców jest stosunkowo mała. Z drugiej strony jednostki gospodarcze działające w sektorze MŚP cechują się dużą elastycznością i  możliwością szybkiego podejmowania decyzji o zmianach w strukturze przedsiębiorstwa5.

Widoczne to było w okresie  pandemii, kiedy to sektor małych i średnich przedsiębiorstw  szybko potrafił zareagować na zmieniające się warunki otoczenia i pojawiające się szanse czy zagrożenia.  

Celem niniejszego artykułu jest wskazanie warunków funkcjonowania  małych i  średnich  przedsiębiorstw na terenie  południowej  Polski.  W opracowaniu zaprezentowane  zostały wyniki badań  ankietowych przeprowadzonych wśród przedsiębiorców.

2. Charakterystyka sektora małych i średnich przedsiębiorstw 

Zaliczenie jednostki gospodarczej do sektora małych i średnich przedsiębiorstw odbywa się w oparciu o różnorodne kryteria. Jednym z nich  jest kryterium ilościowe, obrazujące liczbę zatrudnionych osób. Przyjmuje się, że mikroprzedsiębiorstwa zatrudniają do  10 osób, małe do 50, natomiast średnie do 250. Kryteria te są uznawane również w Unii Europejskiej.  Kolejnym powszechnie stosowanym kryterium jest obrót roczny firmy  dla mikroprzedsiębiorstw  to 2 mln EUR,  małych odpowiednio 10 milionów EUR, natomiast średnich 50 milionów EUR.  

Cechą charakterystyczną sektora MŚP  jest to, że:  

  • jest to przedsiębiorstwo rodzinne, właściciel nie tylko zarządza  firmą, ale przede wszystkim  ponosi całą odpowiedzialność  i ryzyko związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,  
  • sektor MŚP jest elastyczny, przede wszystkim z uwagi na rozmiar prowadzonej działalności, dlatego też szybko dostosowuje się do zmian zachodzących w otoczeniu firmy,   
  • rozmiar firmy jest ograniczony wielkością dostępnego (najczęściej własnego) kapitału,  
  • z uwagi  na elastyczność  przedsiębiorca  często wyszukuje nisze rynkowe, które generują  firmie przychód (nie zawsze dostrzegane  lub opłacalne dla dużych przedsiębiorstw) 
  • produkty czy usługi takich firm są stosunkowo jednorodne, nakierowane  na potrzeby rynku lokalnego  
  • kadra pracownicza to  grono znajomych i chociaż wpływa to pozytywnie  na atmosferę pracy  to niekoniecznie na efektywność zespołu. 

3. Sektor Małych i Średnich Przedsiębiorstw  – ujęcie  statystyczne6 

Z opublikowanego raportu o stanie sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Polsce wynika, że prawie co drugą złotówkę  49,6% polskiego PKB wygenerował  ten sektor, z czego aż 30,6%  mikroprzedsiębiorstwa. W  tworzeniu polskiego PKB prym wiedzie sektor  usług. Drugi w kolejności  to sektor handlu. W sektorze tym pracuje 6,8 mln osób z czego w mikrofirmach aż 4,2 mln osób ogółu osób zatrudnionych w sektorze przedsiębiorstw. Z danych wynika, że najwięcej osób  jest zatrudnionych  w usługach, natomiast  najmniej w budownictwie. Wynagrodzenie brutto w tym sektorze systematycznie  rosło, co może być efektem podnoszenia  płacy minimalnej. Firmy mikro  miały 19,1% udziału w nakładach  inwestycyjnych  firm, średnie  odpowiednio 17,4%, natomiast  małe 7,8% ogółu  poniesionych nakładów inwestycyjnych  przez firmy.  W 2020 roku odnotowano  spadek  nakładów inwestycyjnych  we wszystkich grupach przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa  sektora MŚP nakłady inwestycyjne finansowały ze środków własnych- 67,64/% firm, z kredytów – 11,38% przedsiębiorców  lub z leasingu finansowego  odpowiednio 8,10% podmiotów.  Kryzys wywołany  pandemią  Covid –19  skutkował  obniżeniem się tempa wzrostu przychodów dla wszystkich grup przedsiębiorstw.

Kryzys był odczuwalny w różnym stopniu przez branże. W  najtrudniejszej  sytuacji znalazły się te związane z gastronomią i zakwaterowaniem.

4. Szanse i bariery funkcjonowania MŚP w południowej Polscewynik badań własnych  

W okresie  od maja do sierpnia zostały przeprowadzone badania dotyczące warunków funkcjonowania  sektora małych i średnich przedsiębiorstw mających siedzibę w południowej Polsce. W badaniu uczestniczyło 52 respondentów z terenu województwa małopolskiego, śląskiego, świętokrzyskiego i podkarpackiego.  W przeważającej części  – 62% badanych respondentami były osoby prowadzące jednoosobową działalność  gospodarczą, 19% respondentów prowadziło działalność w formie spółek cywilnych  lub spółek  kapitałowych i osobowych.  Respondentami były firmy stosunkowo młode – większość  z nich funkcjonowała mniej niż 5 lat n rynku. Ponad 40% respondentów deklarowało, że działalność prowadzi na rynku lokalnym prawie 30% na regionalnym, 17% na ogólnopolskim, a jedynie 13% deklarowano skalę międzynarodową 

Wykres 1.1 Ocena kondycji prowadzonej  działalności  

źródło:  opracowanie własne  na podstawie  badań ankietowych  

Z przedstawionych danych wynika, że respondenci byli zadowoleni z wyników swojej działalności. „ Bardzo dobrze”  lub „dobrze” działalność oceniło ponad 70% badanych. Warto  zwrócić uwagę na fakt, że wzrost pozytywnej oceny działalności skorelowany był z  wiekiem firmy. Świadczyć  to może o ugruntowaniu  pozycji tych podmiotów na rynku.  

Wykres 1.2 Źródła finansowania działalności  gospodarczej 

  źródło: opracowanie własne  na podstawie danych ankietowych  

Z przedstawionych danych wynika, że przedsiębiorcy najczęściej finansowali  działalność ze środków własnych, często  korzystali również  z dotacji z urzędu pracy, co jest  dość popularne w przypadku prowadzenia jednoosobowych działalności  gospodarczychRespondenci deklarowali również, że  w finansowaniu działalności wspiera ich kredyt  oraz pożyczka od rodziny. Respondenci zdecydowanie chętnie sięgali po środki z Unii Europejskiej. Jedynie 11% respondentów decydowało się na znalezienie wspólnika, natomiast  pozostałe alternatywne źródła finansowania jak aniołowie biznesu czy leasing były zdecydowanie mniej popularne (około 2%).

Respondenci zostali zapytani  o czynniki  wpływające  negatywnie na prowadzoną przez nich działalność  gospodarczą. Dla przedstawicieli firm  szczególnym utrudnieniem  były często  zmieniające się  przepisy prawa oraz  brak dostępności  określonych produktów i towarów na rynku. Badania prowadzone  były w okresie  pandemii i wojny  w Ukrainie, kiedy to odnotowano braki w różnego  rodzaju towarach  na rynku szczególnie tych wysoko wyspecjalizowanych.  Przedstawiciele małych i średnich przedsiębiorstw  uskarżali się również na zbyt dużą biurokrację, brak odpowiednio wykwalifikowanej  kadry. Zwracali również uwagę na  to, że pomoc rządu  dla tego sektora nie była wystarczająca w czasie  kryzysów. 

Wykres 1.3 Czynniki zewnętrze  hamujące rozwój sektora MŚP

źródło: opracowanie własne na podstawie  przeprowadzonych badań.  

Przedsiębiorcy wskazywali również czynniki pochodzące z  wewnątrz organizacji, a mające negatywny  wpływ na ich działalność. Respondenci wymienili brak odporności na stres prawie  33% wskazań, przeinwestowanie – 25% wskazań, niskie zaangażowanie  pracowników, czy brak możliwości  rozwojowych w związku z brakiem kapitału wskazało  po 21,5% ankietowanych 

Wśród niefinansowych czynników determinujących rozwój firmy respondenci wskazywali przede wszystkim umiejętność rozwiązywania  problemów – 42%  badanych oraz wykorzystywania szans -40% badanych.  

Wykres 1.4 Finansowe czynniki blokujące rozwój sektora MŚP

źródło: opracowanie  własne na podstawie  danych ankietowych  

Badania jasno wskazują, że największym  problemem dla sektora  małych i średnich przedsiębiorstw są wysokie koszty pracy. Zresztą taka ocena utrzymuje się od lat wśród przedsiębiorców. Respondenci zwrócili uwagę  również na problem zatorów płatniczych, które faktycznie  z uwagi na pandemię oraz  kryzys wywołały wojną  w Ukrainie ponownie stały się dużym problemem.  Na niekorzystne  uwarunkowania finansowe w tym sektorze wpływają również  brak płynności finansowej oraz wysokie obciążenia  o charakterze publiczno-prawnym. Respondenci zwrócili również  uwagę na  problemy z egzekwowaniem  należności oraz  spadek przychodów ze sprzedaży. Na dalszych miejscach respondenci wskazywali wzrost kosztów działalności  gospodarczej, generowanie straty, wysokie  zadłużenie, ale również  brak kontroli kosztów ze strony właścicieli.  

Przeprowadzający  badania zapytali również o wpływ pandemii  Covid-19 na działalność  firmy44  stwierdziło, że miała  ona negatywny wpływ na wyniki jednostek. 48% ankietowanych  uznało pomoc rządową za niewystarczającą, natomiast  pozytywnie oceniło ją 31% badanych. Wyniki tych badań wpisują się w coraz bardziej słyszalne głosy, iż pomoc rządowa  nie koniecznie  skierowana została do właściwego sektora. Zadano również pytania  dotyczące wpływu wojny w Ukrainie. Większość badanych (57%) nie odczuło bezpośredniego wpływu wojny na ich działalność gospodarczą. Natomiast 30% badanych dostrzega  bezpośredni wpływ wojny w Ukrainie  na ich działalność.  Po raz kolejny pomoc rządowa nie spotkała się z aprobatą przedsiębiorców, natomiast  napływ ludności ukraińskiej do naszego kraju  nie był odczytywany raczej pozytywnie. Realnym problemem dla przedsiębiorców jest inflacja, a co za tym idzie wzrost kosztów działalności. Zwróciło na to uwagę prawie 60% respondentów.  

1.5 Podsumowanie 

Mimo trudności i wielu barier, małe jednostki ciągle można uznać za rozwojowe i stanowiące fundament polskiego rynku. Ogromna liczba nowych przedsiębiorstw przyczynia się do poprawy jakości świadczonych usług, a przedsiębiorcy – by zachęcić odbiorców nie mogą nadmiernie podnosić cen swoich produktów i usług. Pojawienie się nowych możliwości wsparcia zachęca kolejne osoby do próbowania własnych sił w biznesie. Na szczególną uwagę zasługuje działalność badawczo-rozwojowa, czyli związana z wprowadzeniem nowych i ulepszonych produktów na rynek. Widoczne jest to szczególnie w branży high-tech. Wysokie koszty dystrybucji nowych produktów przyczyniają się do wdrażania także tych rozwiązań głównie w przedsiębiorstwach o ustabilizowanej pozycji, posiadających wygenerowane wysokie środki własne na realizację przedsięwzięcia czy wystarczającą zdolność kredytową na uzyskanie finansowania zewnętrznego. Niestety należy jednak  podkreślić, iż – pomimo ogromnego zaangażowania właścicieli – przed sektorem  małych i średnich przedsiębiorstw jest wiele wyzwań. Świadczą o tym chociażby  statystyki związane z otwieranymi postępowaniami  upadłościowymi  i restrukturyzacyjnymi w Polsce 

Strategic HR management and building of international teams as a strategy for global competitiveness.
Problematyka wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur

Autorzy:

dr Katarzyna Strojny 
Norbert Tota